Cinzia Ruggeri. Vestire le emozioni

Elena Fava

Abstract


The paper offers an in-depth analysis on Cinzia Ruggeri’s design path, a theme not much studied nowadays, relying on unpublished archive documents, oral sources and critical review of the existing literature. The aim of the contribution is to depict the composite panorama of 1980s Italy as a lively laboratory, a sort of harbinger of the successful “Made in Italy” label.
Art as an essential starting point for fashion design and experimentation on clothing, and as a stage of research extended to an environmental scale, declined in a sentimental way of living the space: these words describe the journey of Cinzia Ruggeri, the artist and designer that in the 1980s was crowned as the “archi-stilista” and “art-stilista” of the Milanese prêt-à-porter.
Her creations manifested the will to experiment and the taste for technological research, such as the usage of liquid crystals on textiles, an innovation that makes the dress an outer mirror of the body, or of luminous LEDs between the frills of an evening dress that lit up with a gesture. Together with Alchimia and Occhiomagico, Ruggeri intertwined the different areas of design culture and transformed the covers of the magazine Domus into a manifesto of postmodern aesthetic. Besides dress, considered something that both clothes the body and adapts to the expression of emotions, Ruggeri’s researches extended to domestic and not-domestic environment.


Keywords


Cinzia Ruggeri; Alchimia; Occhiomagico; Made in Italy; Postmodern

References


Adamson, Glenn and Jane Pavitt. A cura di. Postmodernism: Style and Subversion, 1970-1990. London: V&A Publishing, 2011.

Amendola, Eva Paola. Vestire italiano quarant’anni di moda nelle immagini dei grandi fotografi. Roma: Oberon, 1983.

Bianchino, Gloria e Arturo Carlo Quintavalle. A cura di. Il rosso e il nero. Figure e ideologie in Italia 1945–1980 nelle raccolte CSAC. Milano: Electa, 1999.

Borgherini, Malvina, Sara Marini, Angela Mengoni, Annalisa Sacchi e Alessandra Vaccari. A cura di. Laboratorio Italia. Canoni e contraddizioni del Made in Italy. Milano; Udine: Mimesis-Dpc/IUAV, 2018.

Branzi, Andrea. La casa calda. Esperienze del nuovo design italiano. Milano: Idea Books, 1984.

Butazzi, Grazietta e Alessandra Mottola Molfino. A cura di. La moda italiana. Dall’antimoda allo stilismo. Milano: Electa, 1987.

Casa Vogue. “L’archi-moda di Cinzia Ruggeri”, no. 116 (marzo 1981): 174–85.

D. S. “Cinzia Ruggeri: tra moda e arte…o un vestito ‘patafisico’?”. Donna, no. 37 (ottobre 1983): 530–1.

Fava, Elena. Vestire contro. Il Dressing Design di Archizoom. Milano: Mondadori, 2018.

Frisa, Maria Luisa e Stefano Tonchi. A cura di. Excess. Moda e Underground negli anni ’80. Catalogo della mostra, Firenze, Stazione Leopolda, 8 gennaio–8 febbraio 2004. Milano: Charta, 2004.

Frisa, Maria Luisa, Gabriele Monti e Stefano Tonchi. A cura di. Italiana. L’Italia vista dalla moda 1971-2001. Venezia: Marsilio, 2018.

Frisa, Maria Luisa. Lo sguardo italiano. Fotografie italiane di moda dal 1951 a oggi. Catalogo della mostra. Milano, Rotonda della Besana, 25 febbraio–20 marzo 2005. Milano: Charta, 2005.

Gattermayer, Natalia. “Emozioni da indossare”. Linea Italiana, no. 120 (1981): 94–5.

Giacomoni, Silvia. L’Italia della moda. Milano: Mazzotta, 1984.

Giordani Aragno, Bonizza. A cura di. Moda Italia. Creatività, impresa, tecnologia nel sistema italiano della moda. Catalogo della mostra. New York, Pier 88, aprile 1988. Milano: Editoriale Domus, 1988.

Guatterini, Marinella. “Cinzia Ruggeri per la tavola”. La Gola, no. 3 (dicembre 1982-gennaio 1983): 27.

I. V. “L’abito-letto di Cinzia Ruggeri”. Casa Vogue, no. 196 (maggio 1988): 227.

Martin, Richard. Fashion and Surrealism. London: Thames and Hudson, 1988.

Mendini, Alessandro. “La ‘nuova moda’ di Cinzia Ruggeri”. Vogue Italia, no. 392 (ottobre 1982): 280–1.

Soli, Pia. Il genio antipatico. Creatività e tecnologia della moda italiana 1951-1983. Catalogo della mostra, Roma, Salone dei Congressi del Parcheggio del Galoppatoio di Villa Borghese, aprile–maggio 1984. Milano: Mondadori, 1984.




DOI: 10.6092/issn.2611-0563/9484

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Elena Fava

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.