Archivi digitali della moda e patrimonio culturale tra descrizione e integrazione

Authors

  • Daniela Calanca Università di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2611-0563/11793

Keywords:

Fashion, Digital Archives, Cultural Heritage, Description, Integration

Abstract

The physical distancing, a consequence of the current pandemic, has contributed to highlight a number of problems related to digital archives on the web, which have been debated for about 20 years. In particular, when faced with the cultural need to aggregate different data in the field of research and studies, it emphasised how the integration of cultural heritage in the digital domain has not yet been achieved. In this regard, the issue is not so much and not only technological but above all of a conceptual, historiographical and methodological nature. Starting from the assessment that the technological tool is the answer and not the question, this essay presents some reflections on fundamental issues, still under debate, related to the cultural heritage of fashion, especially fashion archives. This is in order to propose a hypothesis that is historiographical rather than technological, for potential integration of digital fashion archives into the web, as the founding pillar of the intercultural system of national heritage.

References

Balzani, Roberto. Per le antichità e le belle arti. La legge n. 364 del 20 giugno 1909 e l’Italia giolittiana. Bologna: il Mulino, 2003.

Balzani, Roberto (ed.). Collezioni, musei, identità tra XVIII e XIX secolo. Bologna: il Mulino, 2007.

Balzani, Roberto (ed.). I territori del patrimonio. Bologna: il Mulino, 2015.

Battaglioli, Annarita. Pupattole e abiti delle dame estensi. Ricerche di Luigi Alberto Gandini. Modena: Mucchi Editore, 2010.

Buzzetti, Dino. Alle origini dell’Informatica Umanistica. Humaties Computing e/o Digital Humanities. Rend. Mor. Acc Lincei, s.9, v.30: 71–103, 2019.

Calanca, Daniela. Storia sociale della moda contemporanea. Bologna: Bononia University Press, 2014.

Calanca, Daniela. Moda e immaginari sociali in età contemporanea. Milano: Bruno Mondadori, 2016.

Calanca, Daniela, e Cinzia Capalbo (eds). Moda e Patrimonio Culturale ZoneModa Journal Vol.8 n.1, 2018.

Calanca, Daniela. “Moda e Patrimonio Cultural entre Imaginarios Sociais e Practicas Coletivas na Comporaneidade.” «REVISTA DE HISTÓRIA» 2019, 178: 1–28.

Calanca, Daniela. The Fashion Palace. In The Culture, Fashion and Society Notebook. Milano: Mondadori, 2019.

Cuoghi Costantini, Marta e Iolanda Silvestri. La Collezione Gandini. Tessuti del medioevo e del Rinascimento. Bologna: Bononia University, Press 2010.

Erculei, Raffaele. Tessuti e merletti. Esposizione del 1887, Catalogo delle opere esposte. Roma: 1887.

Gandini, Alberto Luigi. Ars Textrina. In Raffaele Erculei: 154–176.

Giuva, Linda, Stefano Vitali e Isabella Zanni Rosiello. Il potere degli archivi. Usi del passato e difesa dei diritti nella società contemporanea. Milano: Mondadori, 2007.

Guerrini, Mauro, e Tiziana Passemato. Linked Data per biblioteche, archivi e musei. Milano: Editrice Bibliografica, 2015.

Hyvönen, Eero. Publishing and using Cultural Heritage Linked Data on Semantic Web. Morgan&Claypool Publishers Series, 2012.

Jones, Ed, e Michele Seikel (eds). Linked Data for Cultural Heritage. Chicago: Ala Editions, 2016.

Merleau-Ponty, Maurice. Il visibile e l’invisibile. Milano: Bompiani, 1969 (ed. or. 1964).

Musacchio, Matteo (a c. di). L’Archivio della Direzione Generale delle Antichità e delle Belle Arti (1860-1890) Inventario. Ministero per i beni culturali e ambientali, Ufficio centrale per i beni archivistici, Archivio Centrale dello Stato. Roma: 1994, vol.2.

Pellati, Francesco. I Musei e le Gallerie d’Italia. Ministero dell’Istruzione, Direzione Generale delle Antichità e delle Belle Arti, Roma: Loescher, 1922.

Poulot, Dominique. Musée nation patrimoine. Paris: Éditions Gallimard, 1997.

Poulot, Dominique. Patrimoine et Modernité. Paris: L’Harmattan, 1998.

Poulot, Dominique. Une histoire du patrimoine en Occident, XVIIIe–XXIe siècle: Du monument aux valeurs. Parigi: Press Universitaire de France, 2006.

Ragusa, Andrea. Alle origini dello Stato contemporaneo. Milano: Franco Angeli, 2011.

Solodovnik, Iryna. Repository Istitutzionali Open Access e strategie Linken Open Data. Firenze: Firenze University Press, 2015.

Taylor, Charles. L’età secolare. Milano: Feltrinelli, 2009.

Thorsen, Hilary K., e Maria Cristina Pattuelli. Linked Open Data and the Cultural Heritage Landscape. In Ed Jones, Michele Seikel (eds), cit., cap.1.

Valacchi, Federico. “Pezzi di cose nel mondo. Il processo di integrazione delle descrizioni archivistiche nei sistemi interculturali.” JLIS.it Vol.7, n.2, May 2016.

Vitali, Stefano. Passato digitale. Le fonti dello storico nell’era del computer. Milano: Mondadori, 2004.

Vitali, Stefano. Descrivere il patrimonio culturale: intrecci, condivisioni, convergenze. Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo, Istituto Centrale per gli Archivi — ICAR, ottobre 2017. http://www.icar.beniculturali.it/fileadmin/risorse/Materiali_e_Contributi/Stefano_Vitali_Torre_Pellice_12_ottobre_2017.pdf.

Vitali, Stefano. “Dall’amministrazione alla storia, e ritorno: la genesi della rete degli archivi di Stato italiani fra la Restaurazione e l’Unità.” In Erudizione cittadina e fonti documentarie Archivi e ricerca storica nell’Ottocento italiano (1840–1880). Firenze: Firenze University Press: 21–69.

Published

2020-12-22

How to Cite

Calanca, D. (2020). Archivi digitali della moda e patrimonio culturale tra descrizione e integrazione. ZoneModa Journal, 10(2), 11–25. https://doi.org/10.6092/issn.2611-0563/11793